پنجشنبه دوم شهریور ۱۳۹۱ | ۹:۵۲ ق.ظ | افشین گرجی -
اصول حاکم بر برنامه ي درسی فارسی در دوره ي ابتدایی همسو با برنامه ي درسی ملی، اصول حاکم بر برنامه ي درسی فارسی نیز با فرایندي منطبق بر(فطرت گرایی توحیدي) و بسترسازي براي دستیابی به قرب الی الله و حیات طیبه ویژهدانش آموزان طراحی می شوند. اصول جامع برنامه درسی فارسي عبارتند از: 1-زمینه سازي براي ارتقاي آداب و مهارت هاي زندگی در کودکان با توجه به جنبه هاي کاربردي ومهارت هاي زبانی 2-تقویت تفکر انتقادي و خلاقیت 3-گسترش فرهنگ مطالعه مستمر در زندگی کودك تاکید بر شیوه هاي غیرمستقیم آموزش نکات زبانی، اخلاقی، ارزشی وشناختی و ترسیم مسیر آموزش زبان فارسی از ساده به تکامل یافته و از زبان طبیعی به زبان معیار از اصولی هستند که در تدوین برنامه استفاده می شوند. رویکردها در هر برنامه ي درسی مجموعه اي از بنیادهاي نظري، با هدف جهت گیري اساسی نسبت به یاددهی و یادگیري استفاده می شود. رویکرد عام: رویکرد عام برنامه ي درسی فارسی فطرت گرایی توحیدي است. که محتواي آن باید زمینه ي رشد و پرورش فطرت الهی دانش آموزان را فراهم آورده و ایشان را به سوي حیات طیبه رهنمون سازد. رویکردهاي خاص: 1-رویکرد کلی: انسان هنگام برخورد با امور پدیده ها ابتدا به کل آن ها توجه می کند و پس از آن به اجزاي سازنده ي کل می پردازد. به همین جهت در برنامه هاي درسی و مراحل یاددهی- یادگیري نیز از کل به جز حرکت می کنیم. در تدوین و سازماندهی ساختار و محتوایی بخش خواندن و مهارت هاي ادراکی از این رویکرد بیشتر استفاده شده است. 2-رویکرد تحلیلی: براساس این رویکرد انسان هنگام مواجه شدن با امور و پدیده ها، ابتدا به اجزاي سازنده ي آن توجه می کند و سپس با ترکیب اجزاء کل هاي تازه اي را تولید می کند. در تدوین محتواي مهارت هاي تولیدي (گفتاري- نوشتاري) از این رویکرد بهره گرفته می شود. 3-رویکرت تلفیقی: به منظور انتقال منسجم دانش ها، مهارت ها و ارزش ها، در هر دو بخش مهارت هاي تولیدي و ادراکی از این رویکرد استفاده می شود. 4-رویکرد تجربه زبانی: این رویکرد با مرتبط کردن خواندن و نوشتن به گوش دادن و سخن گفتن، بیش از همه در تمرین ها و فعالیت هاي یادگیري خواندن و نوشتن استفاده می شود. 5-رویکرد زبان شناختی: در این رویکرد جمله اساسی ترین واحد زبانی است و در آن خواندن و نوشتن همزمان صورت نمی گیرد، بلکه در پی آموزش خواندن واژه، از طریق متن ساده، مرحله نوشتن آغاز می شود و به طور همزمان به عناصر ساختارهاي آوایی، صرفی، نحوي و معنایی توجه می شود. 6-رویکرد فعالیت محور: از این رویکرد که حضور فعال دانش آموزان را در جریان یاددهی- یادگیري را نشان می دهد در تهیه سازمان دهی محتواي زبان آموزي دوره ي ابتدایی استفاده می شود و آموزش زبان به آموزش مهارت هاي زبانی گسترش می یابد. 7-رویکرد ترکیبی: شاید بتوان این رویکرد را به عنوان یک رویکرد کاملا تلفیقی در حوزه ي زبان و ادبیات تلقی کرد که در این صورت از این طریق می توان به بسیاري از نیازهاي موضوع درسی، دانش آموز و جامعه پاسخ داد.